Gezonde voeding

Veel mensen denken dat gezond eten niet lekker is. Of dat écht lekker wel ongezond zal zijn. Dat is jammer, want gezond en lekker eten gaan wel degelijk prima samen. Hoe eten we gezond?

De schijf van vijf
de schijf van vijfDe schijf van vijf heeft vijf vakken. Deze vakken hebben verschillende soorten producten. Uit deze vakken hoor je elke dag wat te gebruiken. De vakken zijn:
1) Groente en fruit. 
2) Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten. 
3) Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers 
4) Vetten en olie 
5) Dranken

Regels van de schijf van vijf
Eet gevarieerd
Gevarieerd eten zorgt ervoor dat het lichaam alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Er is niet één voedingsmiddel dat alle voedingsstoffen in voldoende mate bevat. Als u dagelijks iets eet uit elk vak van de eerste vier vakken, eet u gevarieerd.  

Eet niet te veel
Om een gezond gewicht te behouden of te krijgen is het belangrijk om niet te veel te eten. Tevens is het belangrijk om bepaalde producten niet te veel te eten om zo het aantal calorieën te verminderen.

Gebruik minder verzadigd vet
Vetten in de voeding zijn belangrijk voor het lichaam, ze leveren energie en bevatten vitaminen die belangrijk zijn voor ons lichaam. Van sommige producten is het bekend dat ze vet zijn, bijvoorbeeld boter, slagroom en speklappen. Verborgen vet zit bijvoorbeeld in kaas, koek, chips en volle melk. Minder vet eten is belangrijk, maar het soort vet is minstens zo belangrijk. Er zijn twee soorten: verzadigd en onverzadigd vet (zowel enkelvoudig als meervoudig verzadigd). Verzadigd vet  verhoogt het risico op hart- en vaatziekten en wordt daarom ook wel 'ongunstig' vet genoemd. Onverzadigd vet verlaagt het cholesterolgehalte in het bloed en daarmee de kans op hart- en vaatziekten. Onverzadigd vet is dus beter dan verzadigd vet. Op veel verpakkingen is aangegeven welke vetsoort erin zit.

Eet veel groente, fruit en brood
Een gezonde voeding bevat ruime porties groente, fruit en brood. Het zijn vezelrijke voedingsmiddelen, ze bevatten relatief weinig calorieën en veel voedingsstoffen. Daarnaast geven ze een verzadigd gevoel.

Ga veilig met voedsel om
In voedsel kunnen ongezonde stoffen en bacteriën voorkomen. Ons voedsel is nog nooit zo veilig geweest, maar honderd procent veilig voedsel bestaat niet.