Bewegen

bewegen-mannetje-hardlopenRegelmatig bewegen hoort bij een gezond leven en draagt bovendien bij aan het behouden van een goed gewicht.

Je gewicht wordt enerzijds beïnvloed door wat je eet, anderzijds door wat je verbrandt. Je eetpatroon is dus minsten zo belangrijk als je beweegpatroon. De calorieën die je binnen krijgt worden door het lichaam gebruikt als energieleverancier. Alle energie die je niet verbruikt wordt opgeslagen in de vetcellen. Zorg je voor regelmatige beweging, dan gaat er veel minder richting de vetcellen. Er ontstaat dan een evenwicht tussen wat je eet en wat je verbrandt, en dat is nu precies de bedoeling.

De stofwisseling werkt sneller als je regelmatig beweegt. En hoe hoger de stofwisseling hoe sneller en makkelijker er calorieën en vet worden verbrand. Een extra pluspunt van bewegen is dat hierdoor spierweefsel wordt opgebouwd. En hoe meer spieren je hebt, hoe hoger wederom je metabolisme (een duur woord voor stofwisseling). Wist je trouwens dat je eetlust daalt bij een hogere stofwisseling? Dat komt doordat de bloedsuikerspiegel langer stabiel blijft, waardoor je minder snel eetlust krijgt.

Bij mensen die regelmatig sporten schommelt het gewicht veel minder, ook als je een korte periode minder let op wat je eet! Als je dus het hele jaar door (en niet alleen in de zomer) blijft sporten, betekent dat dus niet langer in de wintermaanden vijf kilo extra op de weegschaal (en vanaf april weer streng lijnen om in die bikini te kunnen...).

Regelmatig bewegen heeft een gezonde invloed op allerlei lichaamsprocessen. Het bevordert een goede spijsvertering, het vermindert stress, werkt preventief tegen hart- en vaatziekten en zorgt ervoor dat weefsel en organen vitaal blijven. Behalve slank blijf je ook gezond bij regelmatig bewegen.

Bewegen is iets wat je elke dag voor je zelf zou kunnen doen, bijv. naar je werk wandelen of fietsen. Daarnaast is het natuurlijk mogelijk om bij een sportvereniging of in een sportschool aan sport te doen. Zo werk ik samen met sportschool Sport & Wellness Center Assen waar het onder meer mogelijk is om een Fat Burning Plan te gaan volgen. Bij Paramedics Valkenstijn werk ik met een bewegingsprogramma dat Sportief Afvallen heet. Bij elk van deze sportscholen wordt een persoonlijk trainingsschema gemaakt en is er begeleiding van deskundigen op velerlei gebied.