Afvallen

Wat is een goed gewicht? Er zijn eenvoudige manieren om vast te stellen of je gewicht in orde is. Dit kan via de Body Mass Index en met gebruik van een meetlint.

Body Mass Index
Door middel van de BMI (Body Mass Index) is vast te stellen wanneer iemand medisch te dik is. Neem het aantal kilogrammen en deel dat door de lengte (uitgedrukt in meters) in het kwadraat. Het ideale getal bevindt zich tussen de 20 en de 25. Tussen de 25 en 30  is er sprake van overgewicht, boven de 30 van overgewicht (obesitas). Klik hier om te testen hoe uw BMI is.

Meetlint
Een andere manier is met behulp van een meetlint je middel-omtrek meten. Ontspan hierbij je buik, adem uit en trek het meetlint niet te strak aan. Bij mannen is er sprake van overgewicht als de omtrek groter is dan 102 centimeter; bij vrouwen is dit 88 centimeter.

Afslanken
Je voelt je het lekkerst bij een bepaald gewicht. Wanneer je besluit om af te slanken betekent dat tijd en energie in jezelf steken! Afslanken is een keuze die je maakt!

Afslanken en op lange termijn op gewicht blijven betekent er een gezond eetpatroon op nahouden: de juiste producten kiezen en maat weten. Streng lijnen is zelden langdurig vol te houden, evenals het voor altijd uitbannen van zoete en hartige lekkernijen. Het risico bestaat dan dat je gaat jojo-en met je gewicht. Dit is ongunstig voor het lichaam en het werkt ontmoedigend voor jezelf. 

Stel voor jezelf vast: wat is haalbaar? Hoeveel kilo wil ik verliezen?

Weet je niet precies wat je nu wel of niet moet eten om af te slanken en hoe je je eetgedrag kunt veranderen, dan is begeleiding noodzakelijk!

Begeleiding
Geen mens is hetzelfde, daarom geef ik de voorkeur aan persoonlijke begeleiding. Dit  houdt het volgende in:
* Een intakegesprek waarbij voedings- en eetgewoontes aan de orde komen. 
* Afhankelijk van het streefgewicht wordt daarna een programma opgesteld waarin het aantal calorieën per dag verlaagd wordt. Tevens wordt hierin zowel de productkeuze als de verdeling van de hoeveelheid calorieën per maaltijd aangepast.
* Regelmatig worden gewicht en vetpercentage gemeten en wordt het voedingspatroon zonodig bijgesteld. Natuurlijk blijf ik motiveren, want het bereiken van een gezond gewicht en een gezonde leefstijl vereist inzet en doorzettingsvermogen.
Onder consult vind je de aanpak van de begeleiding.